Blijf gezond met een goed immuunsysteem! Hoe? Via je voeding en een goede levensstijl!

Versterken van je immuunsysteem geldt voor iedereen, het hele jaar door! Niet alleen of pas tijdens een griepgolf. Dan ben je eigenlijk te laat! Versterk je immuunsysteem met gezonde voeding, supplementen en de juiste levensstijl!

AANVULLEN TEKORTEN VIA VOEDING
De tekorten kunnen zijn:

– vitamine B6 (bananen, bruin brood, noten)
– vitamine B12 (vis, vlees, zuivel, ei (enkel dierlijke producten)
– vitamine C (kiwi, spruitjes, boerenkool, rode paprika, aardbeien, zwarte bes, sinaasappel)
– vitamine D (3) (vette vis: haring, zalm, makreel, eieren)

– magnesium (groene bladgroenten, spinazie, andijvie, boerenkool, raapstelen, alle soorten noten, rauwe cacao, avocado, bananen, zeewier, algen, broccoli, peulvruchten, volkoren granen, kraanwater)  bron
– selenium (vooral in vis en paranoten maar ook in vlees en zuivel)
– Quercetine (uien, appels, bessen, thee en … rode wijn!)  bron
– zink (in vlees, kaas, graanproducten, noten en schaal- en schelpdieren zoals garnalen en mosselen. Eiwitten, knoflook en ui verhogen de zinkabsorptie!)  bron

MEER INFO
Op de site van zelfzorgcovid19.nl kan je verder lezen over deze tekorten en met welke voeding je deze tekorten kan aanvullen.
Tekort aan vitamine C (fruit, groenten) en D (zonlicht) is heel gemakkelijk op te lossen!
Het voedingscentrum heeft ook een handige encyclopedie van A – Z waarin je ook een stof kan opzoeken en lezen in welke voeding dat zit.

Het advies is … zorg in elk geval dat in bovenstaande geen tekorten ontstaan.
Magnesium is overigens ook nog een belangrijk hulpmiddel voor het oplossen van vastzittend slijm.

SUPPLEMENTEN
Heb je geen klachten maar wel chronische tekorten ga dan naar de pagina over aanvullen van tekorten met supplementen.
Heb je lichte klachten en een vermoedelijke milde virusinfectie dan is de kans op een acuut tekort aanwezig. Ga dan naar de pagina over ondersteunen met supplementen.

RECEPTEN
Het voedingscentrum heeft ook een pagina met gezonde recepten wat je kan helpen met het aanvullen van je tekorten.

LEVENSSTIJL
Denk naast gezonde voeding en supplementen ook aan: (liefst buiten-) sport / beweging, fietsen, wandelen, meditatie (buiten), rust en ontspanning (ja, dat betekent óók op tijd naar bed) en zeker nu met het lekkere zonnetje … gratis vitamine D oppikken!

Doe leuke dingen, dingen waar je blij van wordt. En doe het vooral met elkaar. Met je vrienden en je gezin, je kinderen, je familie! Verander deze tijd in een tijd van quality time!

Als het je geruststelt, houdt dan rekening met afstand en hygiëne, maar laat je niet gek maken. Ga ermee om zoals je anders ook met het griepvirus zou zijn omgegaan. Gewoon, op een verstandige manier.

Laten we reëel en vooral ook nuchter blijven. Weet dat angst ook je immuunsysteem verlaagt!
Dus, vooral de zon in, veel vitamine C en goede voeding!

Zorg goed voor jezelf. Zorg goed voor elkaar. Altijd, en nu in het bijzonder.

Als je nog vragen hebt hoor ik die graag.

Joyce Hogenbirk
06 104 909 31
info@praktijkuitenthuis.nl