Blijf gezond met een goed immuunsysteem! Hoe? Via je voeding en een goede levensstijl!

Versterken van je immuunsysteem geldt voor iedereen, het hele jaar door! Niet alleen of pas tijdens een griepgolf. Dan ben je eigenlijk te laat.
Versterk je immuunsysteem met gezonde voeding, vitamines, voedingssupplementen en de juiste levensstijl!

Medisch Dossier: “Een te lage D-spiegel wordt in verband gebracht met een verhoogde kans op hart- en vaatziekten, diabetes, kanker, hoge bloeddruk, (luchtweg-)infecties, autisme, depressies en een aantal auto-immuunziekten.
Voor de meeste mensen is zonlicht de voornaamste bron: de ultraviolette fractie van zonlicht vormt vitamine D in de onbedekte huid. Bij te weinig blootstelling aan zonlicht is aanvulling met een voedingssupplement een goede optie, en daarnaast gewoon lekker een half uurtje naar buiten tussen 12.00 en 16.00 uur elke dag? 🙂
Belangrijke oorzaken van een vitamine D-tekort zijn: gebrek aan zon, ernstige luchtvervuiling, donkere huidkleur, (veel) leven binnenshuis, te veel blokkerende zonnecrème, hoge leeftijd, roken en een beperkte lever- en/of nierfunctie.
Bij 780 patiënten die vanwege bewezen Covid-19 in het ziekenhuis waren opgenomen werd gekeken naar het verband tussen het risico op overlijden en het gemeten vitamine D-gehalte. Van de overledenen had 98,9 procent een vitamine D-tekort. Omgekeerd was de sterftekans bij voldoende vitamine D slechts 4,6 procent. Dit onderzoek was statistisch (p<0,001) zeer significant.“

AANVULLEN TEKORTEN VIA VOEDING
De tekorten kan je aanvullen met supplementen of met extra aandacht voor je voeding:

vitamine B6 (bananen, bruin brood, noten)
vitamine B12 (vis, vlees, zuivel, ei (enkel dierlijke producten)
vitamine C (kiwi, spruitjes, boerenkool, rode paprika, aardbeien, zwarte bes, sinaasappel) – stimuleer opname van Quercetine
vitamine D (3) (vette vis: haring, zalm, makreel, eieren)

magnesium (groene bladgroenten, spinazie, andijvie, boerenkool, raapstelen, alle soorten noten, rauwe cacao, avocado, bananen, zeewier, algen, broccoli, peulvruchten, volkoren granen, kraanwater)
selenium (vooral in vis en paranoten maar ook in vlees en zuivel)
Quercetine (uien, appels, bessen, thee en … rode wijn!) – verbetert zinkabsorptie en gaat ontstekingen tegen.
zink (in vlees, kaas, graanproducten, noten en schaal- en schelpdieren zoals garnalen en mosselen. Eiwitten, knoflook en ui verhogen de zinkabsorptie!)

MEER INFO over tekorten en aanvullen
Op de site van zelfzorgcovid19.nl kan je verder lezen over tekorten en met welke voeding je deze tekorten kan aanvullen. Tekort aan vitamine C (fruit, groenten) en D (zonlicht) is dus heel gemakkelijk op te lossen! Het advies is … zorg in elk geval dat bovenstaande tekorten niet ontstaan.

Heb je geen klachten maar wel chronische tekorten ga dan naar de pagina over aanvullen van tekorten met supplementen.
Heb je lichte klachten en een vermoedelijke milde virusinfectie dan is de kans op een acuut tekort aanwezig. Ga dan naar de pagina over ondersteunen met supplementen.
Magnesium is overigens ook nog een belangrijk hulpmiddel voor het oplossen van vastzittend slijm.

Broomhexine – OTC(Over The Counter)-medicijn
Broomhexine is een goedkoop en bovendien zonder recept vrij verkrijgbaar medicijn (OTC). Uit recent onderzoek blijkt dat Broomhexine de celtoegang voor een virus blokkeert. In combinatie met HCQ (HydroxyChloroQuine) werkt het nog beter. Ook HCQ kent een virusblokkerende werking maar is in Nederland door het NHG nog niet positief geadviseerd, zie ook ons nieuwsblog hierover.
Deze onderzoeken zijn zogenaamde Randomised Control Trial (RCT) en maken gebruik van laag gedoseerd HCQ wat nodig is om als zink-ionofoor te dienen. Omdat HCQ in Nederland door het NHG negatief wordt geadviseerd bij COVID-19 kan een vervangende zink-ionofoor gebruikt worden in de vorm van Quercetine (zie hierboven).

RECEPTEN
Het voedingscentrum heeft een handige encyclopedie van A – Z waarin je een stof kan opzoeken en lezen in welke voeding dat zit. Je kan er ook een pagina vinden met gezonde recepten voor het aanvullen van je tekorten.

LEVENSSTIJL
Denk naast gezonde voeding en supplementen ook aan: (liefst buiten-) sport / beweging, fietsen, wandelen, meditatie (buiten), rust en ontspanning (ja, dat betekent óók op tijd naar bed) en zeker nu met het lekkere zonnetje … gratis vitamine D oppikken!

Doe leuke dingen, dingen waar je blij van wordt. En doe het vooral met elkaar. Met je vrienden en je gezin, je kinderen, je familie! Verander deze tijd in een tijd van quality time!

Als het je geruststelt, houdt dan rekening met afstand en hygiëne, maar laat je niet gek maken. Ga ermee om zoals je anders ook met het griepvirus zou zijn omgegaan. Gewoon, op een verstandige manier.

KOUD AFDOUCHEN – immuunsysteem boost!
Koud afdouchen geeft ook een enorme boost aan je immuunsysteem. Eerst even wennen? Dan bouw je het rustig aan op. Bijvoorbeeld eerst de voeten, enkels en handen en polsen? Probeer het een minuutje vol te houden en dan steeds verder uitbreiden totdat je er helemaal onder kan staan. Misschien lukt een halve minuut erbij dan ook nog wel.  😉

ZÉLF VOORKÓMEN – … of toch naar de huisarts?
COVID-19 (of een andere griep of verkoudheid) is grotendeels te voorkomen door zelf actief je eigen immuunsysteem aan te vullen met de supplementen quercetine, zink, vitamine C en D. Ook is het mogelijk om bij een vermoeden van COVID-19 je immuunsysteem actief te ondersteunen door broomhexine (hoestdrank) in te nemen.

Je huisarts kán en mág veilige en werkende medicatie voorschrijven. Behandelen met veilige en werkende medicijnen is niet verboden (zie SCHRIFTELIJKE BEVESTIGING NHG : HCQ IS HELEMAAL NIET VERBODEN ! nieuwe huisartsbrief vs5). Deze inzichten worden ondersteund door Zwitserse bronnen.

BALANS tussen lichaam en geest
Laten we daarnaast ook reëel en nuchter blijven. Ziekte en doodgaan hoort bij het leven. Natuurlijk wil je dat zoveel en zo lang mogelijk voorkomen, daarom is het ook goed dat je deze pagina leest.

Weet dat angst ook je immuunsysteem verlaagt! Dus zorg dat je reëel blijft, je informeert en hiermee gezond om blijft gaan. Vraag anders hulp als je de balans tussen lichaam en geest niet meer kunt vinden. Bij familie, vrienden of een therapeut.

Dus, … vooral veel plezier maken, de zon in, veel vitamine C, D (uit het zonlicht).
Ik heb overigens ook begrepen dat je beter niet een zonnebril op kunt zetten. Via de hersenen reageert de huid hierop en zonder bril kan het zichzelf van nature al goed beschermen omdat de hersenen het zonlicht anders registreren en de huid daarop aanpast. Er blijkt ook steeds meer hoeveel schadelijke stoffen (zware metalen) in zonnecrémes te zitten welke allemaal door de huid worden opgenomen en het zenuwstelsel kunnen beschadigen. Als je iets wilt gebruiken, gebruik dan bijvoorbeeld zonnebrand kokosolie. Ik heb even gegoogled en vind bijvoorbeeld deze van A Healthy Life of van de ETOS.

Daarnaast spreekt goede voeding voor zich. Geen pakjes of zakjes, blikken of diepvries. Wel veel bio en zelf bereiden. Natuurlijk kan het een keer zo uitkomen dat je het wel gebruikt, maar het scheelt al heel veel als je het vaker goed doet. En, suppleteren. Het héle jaar door.

Zorg goed voor jezelf. Zorg goed voor elkaar. Altijd, en nu in het bijzonder.

Als je nog vragen hebt hoor ik die graag.

Joyce Hogenbirk
06 104 909 31
info@praktijkuitenthuis.nl

Ter info: Lees hier hoe Partij De Nieuwe Mens over covid denkt : https://www.partijdenieuwemens.nl/post/onze-visie-op-covid