Blijf gezond met een goed immuunsysteem! Hoe? Via je voeding en een goede levensstijl!

Versterken van je immuunsysteem geldt voor iedereen, het hele jaar door! Niet alleen of pas tijdens een griepgolf. Dan ben je eigenlijk te laat.
Versterk je immuunsysteem met gezonde voeding, supplementen en de juiste levensstijl!

AANVULLEN TEKORTEN VIA VOEDING
De tekorten kunnen zijn:

– vitamine B6 (bananen, bruin brood, noten)
– vitamine B12 (vis, vlees, zuivel, ei (enkel dierlijke producten)
– vitamine C (kiwi, spruitjes, boerenkool, rode paprika, aardbeien, zwarte bes, sinaasappel)
– vitamine D (3) (vette vis: haring, zalm, makreel, eieren)

– magnesium (groene bladgroenten, spinazie, andijvie, boerenkool, raapstelen, alle soorten noten, rauwe cacao, avocado, bananen, zeewier, algen, broccoli, peulvruchten, volkoren granen, kraanwater)  bron
– selenium (vooral in vis en paranoten maar ook in vlees en zuivel)
– Quercetine (uien, appels, bessen, thee en … rode wijn!)  bron
– zink (in vlees, kaas, graanproducten, noten en schaal- en schelpdieren zoals garnalen en mosselen. Eiwitten, knoflook en ui verhogen de zinkabsorptie!)  bron

MEER INFO over tekorten en aanvullen
Op de site van zelfzorgcovid19.nl kan je verder lezen over tekorten en met welke voeding je deze tekorten kan aanvullen. Tekort aan vitamine C (fruit, groenten) en D (zonlicht) is heel gemakkelijk op te lossen!
Het advies is … zorg in elk geval dat bovenstaande tekorten niet ontstaan.

Heb je geen klachten maar wel chronische tekorten ga dan naar de pagina over aanvullen van tekorten met supplementen.
Heb je lichte klachten en een vermoedelijke milde virusinfectie dan is de kans op een acuut tekort aanwezig. Ga dan naar de pagina over ondersteunen met supplementen.
Magnesium is overigens ook nog een belangrijk hulpmiddel voor het oplossen van vastzittend slijm.

RECEPTEN
Het voedingscentrum heeft een handige encyclopedie van A – Z waarin je een stof kan opzoeken en lezen in welke voeding dat zit. Je kan er ook een pagina vinden met gezonde recepten voor het aanvullen van je tekorten.

LEVENSSTIJL
Denk naast gezonde voeding en supplementen ook aan: (liefst buiten-) sport / beweging, fietsen, wandelen, meditatie (buiten), rust en ontspanning (ja, dat betekent óók op tijd naar bed) en zeker nu met het lekkere zonnetje … gratis vitamine D oppikken!

Doe leuke dingen, dingen waar je blij van wordt. En doe het vooral met elkaar. Met je vrienden en je gezin, je kinderen, je familie! Verander deze tijd in een tijd van quality time!

Als het je geruststelt, houdt dan rekening met afstand en hygiëne, maar laat je niet gek maken. Ga ermee om zoals je anders ook met het griepvirus zou zijn omgegaan. Gewoon, op een verstandige manier.

KOUD AFDOUCHEN – immuunsysteem boost!
Koud afdouchen geeft ook een enorme boost aan je immuunsysteem. Eerst even wennen? Dan bouw je het rustig aan op. Bijvoorbeeld eerst de voeten, enkels en handen en polsen? Probeer het een minuutje vol te houden en dan steeds verder uitbreiden totdat je er helemaal onder kan staan. Misschien lukt een halve minuut erbij dan ook nog wel.  😉

ZÉLF VOORKÓMEN – … of toch naar de huisarts?
COVID-19 (of een andere griep of verkoudheid) is grotendeels te voorkomen door zelf actief je eigen immuunsysteem aan te vullen met de supplementen quercetine, zink, vitamine C en D. Ook is het mogelijk om bij een vermoeden van COVID-19 je immuunsysteem actief te ondersteunen door broomhexine (hoestdrank) in te nemen.

Je huisarts kán en mág veilige en werkende medicatie voorschrijven. Behandelen met veilige en werkende medicijnen is niet verboden (zie SCHRIFTELIJKE BEVESTIGING NHG : HCQ IS HELEMAAL NIET VERBODEN ! nieuwe huisartsbrief vs5). Deze inzichten worden ondersteund door Zwitserse bronnen.

BALANS tussen lichaam en geest
Laten we daarnaast ook reëel en nuchter blijven. Ziekte en doodgaan hoort bij het leven. Natuurlijk wil je dat zoveel en zo lang mogelijk voorkomen, daarom is het ook goed dat je deze pagina leest.

Weet dat angst ook je immuunsysteem verlaagt! Dus zorg dat je reëel blijft, je informeert en hiermee gezond om blijft gaan. Vraag anders hulp als je de balans tussen lichaam en geest niet meer kunt vinden. Bij familie, vrienden of een therapeut.

Dus, … vooral veel plezier maken, de zon in, veel vitamine C, D (uit het zonlicht).
Ik heb overigens ook begrepen dat je beter niet een zonnebril op kunt zetten. Via de hersenen reageert de huid hierop en zonder bril kan het zichzelf van nature al goed beschermen omdat de hersenen het zonlicht anders registreren en de huid daarop aanpast. Er blijkt ook steeds meer hoeveel schadelijke stoffen (zware metalen) in zonnecrémes te zitten welke allemaal door de huid worden opgenomen en het zenuwstelsel kunnen beschadigen. Als je iets wilt gebruiken, gebruik dan bijvoorbeeld zonnebrand kokosolie. Ik heb even gegoogled en vind bijvoorbeeld deze van A Healthy Life of van de ETOS.

Daarnaast spreekt goede voeding voor zich. Geen pakjes of zakjes, blikken of diepvries. Wel veel bio en zelf bereiden. Natuurlijk kan het een keer zo uitkomen dat je het wel gebruikt, maar het scheelt al heel veel als je het vaker goed doet. En, suppleteren. Het héle jaar door.

Zorg goed voor jezelf. Zorg goed voor elkaar. Altijd, en nu in het bijzonder.

Als je nog vragen hebt hoor ik die graag.

Joyce Hogenbirk
06 104 909 31
info@praktijkuitenthuis.nl

Ter info: Lees hier hoe Partij De Nieuwe Mens over covid denkt : https://www.partijdenieuwemens.nl/post/onze-visie-op-covid