“Ik heb klachten aan hoofd, nek, schouders, armen, rug. Zit ik eigenlijk wel goed achter mijn bureau?” Soms weet je wel dat je niet goed zit, of ben je vergeten hoe het ook al weer was. Vaak voldoet het bestaande meubilair prima en is aanschaf van nieuwe bureau’s of bureaustoelen helemaal niet nodig.
Een goed ergonomische ingerichte werkplek kan echter wel tot klachten leiden als de medewerker er niet op de juiste manier gebruik van maakt.
Instellingen voor het juiste ergonomische gebruik verschillen van persoon tot persoon, en het is goed te weten welke instellingen of inrichting bij jou past. Kleine aanpassingen of adviezen over het gebruik van de werkplek maken al een groot verschil en zullen (overbelastings)klachten voorkomen.
Daarbij zijn mobiele werkplekken en gebruik van laptops (in plaats van een vaste opstelling) grote valkuilen. Het kan wel, maar let dan wel op het juiste gebruik ervan? Sommige medewerkers zijn niet of onvoldoende geïnformeerd over het gebruik, of kunnen zij een opfrisser gebruiken …
Preventie is het grote toverwoord … ook bij werkplekken.
Er wordt tegenwoordig ook veel vanuit huis gewerkt in plaats van alleen op kantoor. Vaak worden die werkplekken vergeten, maar deze vallen net zo goed onder de verantwoordelijkheid van de werkgever.
Dat geldt ook voor een zelfstandig ondernemer. Juist bij deze groep is een bureau werkplek vaak een sluitpost en gaan andere investeringen voor.
Terwijl juist je eigen ergonomie en gezondheid de basis is van je bedrijf.
De zzp-er is zijn bedrijf, zijn eigen werkgever. Als je als zzp-er klachten krijgt of door verkeerde arbeidsomstandigheden, heb je al gauw een situatie waar je niet op zit te wachten. Dit is gemakkelijk te voorkomen met een eenvoudig werkplekonderzoek aan huis.
Neem contact op voor een afspraak voor jouw optimale werkplek aan huis.